Obambulare

Hledáte-li inspiraci pro domácí praxi na dny, kdy potřebujete lenivě bloumat a ne makat a pořád něco vylepšovat, můžete zkusit mou praxi na lenivé dny, která se celá odehrává vleže a vsedě. Nečekají vás v ní žádné pozice ve stoje ani žádné čaturangy/kliky, maximálně pár psů hlavou dolů. Přesto na jejím konci budete v těle vnímat, že jste cvičili, budete se cítit protažení a možná druhý den budete vědět o pár svalech, které do té doby spaly v útulném nicnedělání (doufám hlavně v hýžďové). Je to takové moje soukromé origami ásán, které se skládají jedna v druhou v plynulých a téměř „bezešvých“ přechodech. Té praxi teď sama pro sebe říkám Obambulare. Stala se mi totiž taková divná věc: měla jsem nutkání si vytvořit časopis v podobném duchu, jako je tato praxe. Pro lenivé dny, kdy každá naše činnost nemusí mít účel ani význam, nemusí přinášet progres nebo zisk. Časopis shodou okolností dostal název Obambulare – co to znamená a jak časopis vypadá si můžete prohlédnout tady:

Praxi jsem „rozstříhala“ na několik kousků, abyste si s ní mohli hrát podle momentální míry lenivosti, únavy, touhy po nicnedělání či po úlevě, že se po vás nic nechce, a přesto potřeby se aspoň protáhnout. Dohromady přehrané jedno za druhým (celkem 4 videa) to dává kolem 40 minut praxe včetně vedené závěrečné relaxace.

1 Úvodní pozice:
rozhýbání páteře, celkové protažení, posílení hýžďových svalů, které hrají velkou roli při vzpřimování. (hudba ve videu Bobby Crowe).

2 Cyklus 1:
Pro začátečnické, relativně odpočinkové cvičení. Na základní rozhýbání, lehké posilování některých svalových skupin, radost z pohybové koordinace. Lze z něj pokračovat buď do Cyklus 2 nebo k Závěrečné pozice či rovnou do šávásány.

3 Cyklus 2:
Trochu rozvernější varianta prvního cyklu, třeba když během jeho cvičení lenivost zmizí a přijde chuť na něco víc (stává se to často). Je to rozvinutý, o něco složitější první cyklus, asi jako se postupně rozvíjí motiv v Ravelově skladbě Bolero. Lze jej cvičit ideálně po Úvodních pozicích a Cyklu 1. Zkušení možná mohou jít z Úvodu rovnou k Cyklu 2, ale tělo bude spokojenější, když bude předpřipravené „jedničkou“. Já cvičívám Cyklus 2 + Cyklus 3 (ten třeba zveřejním příště), nebo po dvojce přecházím do pozic ve stoje, tak kdybyste se rozparádili a měli inspiraci, hurá do toho.

4 Závěrečné pozice + vedená relaxace
Tyto pozice (kromě šávásány, samozřejmě) nedělejte nikdy bez toho, abyste se nejdříve připravili minimálně jedním z předešlých Cyklů 1 nebo 2.

Cena: Pokud vám cvičení k něčemu bude a po lockdownech a Vánocích vám ještě zbyly nějaké drobné, můžete poslat jakoukoli symbolickou částku na účet

908539073/0800 

Jestli živoříte, peníze neřešte a užijte si cvičení i brouzdání časopisem 🙂 Obambulare!